Børneattest

Aktiv indsats mod pædofili i dansk fodbold

DBU og lokalunionerne prioriterer børns sikkerhed mod pædofili på DBUs aktiviteter og i de danske fodboldklubber højt.

DBU opfordrer derfor klubberne til gennem en aktiv indsats mod pædofili i fodboldmiljøet at forebygge mod og afsløre forsøg på eller aktuelle pædofile forhold.

Det sker med baggrund i den kontrolmulighed, en bekendtgørelse fra 2001 om behandling af personoplysninger i Det Centrale Kriminalregister (DCK) §36 giver mulighed for.

Bekendtgørelsen tillader klubben at tjekke, hvorvidt trænere og holdledere er dømt for pædofili i form af blufærdighedskrænkelse eller deciderede seksuelle overgreb mod børn under 15 år.

Det er vigtigt, at klubben vedtager en politik og retningslinjer for dens indsats mod pædofili, ligesom det er nødvendigt at følge en administrativ procedure for kontrolfunktionen.

Læs mere om pædofili-politik her og hent den officielle samtykke-erklæring om indhentning af særlige oplysninger fra Det Centrale Kriminalregister her.

Børneattest

DBU har vedtaget at alle træner / ledere som har kontakt til det frivillige sportsmiljø og dermed kontakt til børn, skal udfylde en børneattest inden tiltrædelse. Dette gøres digitalt.

Attesten fremsendes via politi.dk eller virk.dk til træneren som logger ind med Cpr-nr. og NEM-id, for at underskrive denne.

Børneattesten underskrivers af trænerne som er fremsendt af kassereren som derefter fremsendes til Politiet. Bestyrelsen er forpligtet til at tilse at denne er udfyldt, og bestyrelsen har fået formularen retur uden anmærkninger fra Politiet, inden ansættelse af træner/ledere kan finde sted.

Hvorfor skal jeg underskrive en børneattest?

Uddrag fra DBU.dk

"Seksuelle krænkelser af børn og unge er en alvorlig sag. Derfor er det lovpligtigt for alle foreninger at indhente børneattester på alle trænere, instruktører, holdledere og andre voksne, der færdes fast i klubben og har eller har mulighed for at opnå direkte kontakt med børn og unge under 15 år. Det spiller ingen rolle, om funktionen er lønnet eller frivillig".

Er det nok kun at underskrive en attest, så længe jeg er træner?

Nej, som træner forpligter du dig til at give dit samtykke på at klubben må indhente oplysninger om dig, som må have relevans for dit arbejde i det frivillige miljø og arbejde med børn under 15 år. Dermed indhenter klubben hvert år, nye børneattester på den enkelte træner / ledere.

Hvor kan jeg finde flere informationer om børneattester?

Du kan finde flere informationer om børneattester og dens brugen i det frivillige miljø på DBUs hjemmeside.